OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Princíp dvojtaktného spaľovacieho motora

Dvojdobý spaľovací motor je piestový spaľovací motor, ktorého pracovný cyklus prebehne za jednu otáčku kľukového hriadeľa (u štvortaktného motora 1 × za dve otáčky). Na rozdiel od štvortaktného spaľovacieho motora obstarávajú prívod zápalnej zmesi miesto ventilov piest a kanály. Piest pri svojom pohybe otvára a zatvára kanály. U novších motorov ovláda sania pod piest šupátkový rozvod alebo klapky.

Mazanie dvojtaktného motora je vykonávané olejom rozpusteným v palive. Tlakové obehové mazanie, používané u štvortaktných motorov, nemožno použiť, pretože na pracovnom cykle sa podieľa aj dolná plocha piesta.

Dvojtaktné motory majú nižšiu účinnosť ako štvortaktné, čo je čiastočne spôsobené miešaním zápalné zmesi a výfukových plynov. Preto veľmi záleží na tvare, dĺžke a priemeru výfuku, ktorý veľmi ovplyvňuje vyplachovanie spaľovacieho priestoru čistou zmesou. Pri rovnakých otáčkach však môžu mať vyšší výkon, pretože za rovnakú dobu dôjde k dvojnásobnému počtu pracovných cyklov. Vďaka jednoduchšej konštrukcii sú aj pri rovnakom výkone ľahšie a majú obvykle väčší merný výkon (v reále môže byť výkon až 1,5 × vyššie ako u 4T motora). V súčasnej dobe sú skôr ale na ústupe práve pre svoju nižšiu účinnosť a hlavne pre znečistenie, spôsobené olejom v palive.

Pre dvojtaktné motory ale svítají nové nádeje. Pri výplachu motora vzduchom (miesto palivom), kedy sa motor nemaže zmesou ale obyčajným vstrekom presné dávky oleja na potrebné miesta, a vstrekovaním paliva do stlačovaného vzduchu až po uzatvorení výfukového kanála, sa dajú muchy dvojtaktu vychytať a motor môže v niečom aj prekonat štvortaktné motory . Trebárs napríklad tzv lineárne motory, ktoré majú byť pohonom budúcnosti pracujú práve na dve doby.

       

                

Jednoduchý dvojtaktný motor.         Novodobý 2t motor s jazýčkovým (klapkovým) saním a rezonančným výfukom.

 

Pracovná fáza dvojtaktného spaľovacieho motora

1.Sanie a kompresie - Piest sa pohybuje od úvrate smerom k hornej úvrati. V kľukovej skrini vzniká podtlak a piest pohybujúci sa smerom nahor otvorí sací kanál, ktorým sa nasaje do kľukovej skrine zápalná zmes (u novších konštrukcií otvára sací okienko rotačný posúvač alebo jednocestný sací ventil). Počas pohybu piestu hore sa uzatvára výfukový a prepúšťací kanál. Zmes v priestore nad piestom (bola pripravená skôr počas druhej fázy) sa stláča, nastáva kompresia a pod piestom prebieha dôsledkom podtlaku sania.
2.Expanzia a výfuk - Tesne pred hornou úvraťou preskočí iskra, nastáva zážih a expanzie. Expanziou je piest tlačený z hornej úvrate do úvrate dolnej. Spodná hrana piesta uzatvára sací kanál. Zmes v kľukovej skrini sa pohybom piestu stláča. Pri ďalšom pohybe piestu otvára horná hrana piestu výfukový kanál a vzápätí na to otvára horná hrana piestu aj prepúšťací kanál a stlačená zmes začne vytláčať zvyšky splodín a dostáva sa do priestoru nad piest.
Následne sa piest začne pohybovať opäť smerom nahor (tj prvá doba), výfukové a sacie kanál uzavrie, a začne opäť stláčať zmes, pričom na spodnej strane piestu prebieha sania.